CONTOH SURAT RAYUAN PENGURANGAN BAYARAN FAEDAH BAGI PEMBELIAN RUMAH BARU

07:55






Nadia dan suami telah membeli rumah yang telah hampir siap dibina.kami berdua memilih rumah berdekatan dengan Hospital Kulim memandangkan aku bekerja onkoll dan adanya shif malam.ini untuk memudahkan perjalananku ke tempat kerja sekiranya dipanggil bertugas pada tengah2 malam.rumah baru ini terletak di kawasan Kulim Hi tech.rumah teres setingkat ja.

Nadia memohon pinjaman melalui Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam(LPPSA) memandangkan aku merupakan penjawat awam..pada bulan Ogos lepas, pemaju perumahan bagitau kunci rumah boleh diambil tetapi perlu membayar penalti ataupun bayaran faedah yang dikenakan kerana LPPSA lambat membuat bayaran kepada mereka.adoii.. pening kepala la dah la nak masuk rumah baru perlukan modal untuk membeli macam2 barang.akhirnya aku pun ambil keputusan untuk membuat surat rayuan pengurangan bayaran faedah.sekarang ni aku menunggu pihak pemaju perumahan untuk memberitahu berapa yang mereka boleh bagi diskaun daripada bayaran faedah yang dikenakan.moga2 dapat kurang banyak la..

kat bawah ni nadia kongsikan cara menulis surat rayuan..moga mendapat manfaat ye melalui perkongsian ni

CONTOH SURAT RAYUAN

ALAMAT RUMAH PEMOHON                                                                     23 OGOS 2016     ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ALAMAT PEMAJU PERUMAHAN


RAYUAN PENGURANGAN BAYARAN FAEDAH

Dengan hormatnya saya merujuk kepada perkara di atas.

2.         Seperti yang tuan sedia maklum, bayaran telah dibayar 100 peratus daripada pihak Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam (LPPSA) kepada SYARIKAT PEGUAM 17 Ogos 2016 dan kepada pemaju perumahan pada tarikh 18 Ogos 2016.

3.         Pihak kami juga telah dimaklumkan bahawa adanya faedah daripada syarikat tuan bertarikh 23 Ogos melalui surat yang dihantar iaitu faedah bayaran lambat yang telah dibuat oleh pihak Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam (LPPSA)

4.         Sehubungan itu pihak kami merayu jasa baik pihak tuan supaya mendapat pengecualian faedah seperti di atas kerana:

4.1       :  Kami juga memerlukan belanja yang banyak untuk memasuki rumah
              baharu ini dengan melengkapkan kelengkapan barangan rumah seperti   
              perabot, ubahsuai rumah pemasangan grill dan sebagainya.   
              Peruntukan wang juga diperlukan untuk berpindah dengan kos
              menyewa lori dan kos upah mengangkut barang dari kediaman lama ke kediaman yang baru ini.

4.2     :   Seperti yang tuan sedia maklum, 12 September 2016 ini merupakan Hari Raya Haji.Jadi, saya dan suami memerlukan banyak  wang untuk meraikan hari raya tersebut kerana kami perlu pulang ke dua kampung halaman serentak Jadi kos tambang untuk balik ke    kampung halaman menelan  belanja yang tinggi di samping kenderaan yang sudah sampai tahap  untuk diselenggara.



 5.         Justeru itu, pihak kami memohon dan merayu keprihatinan tuan supaya menimbang semua alasan yang dinyatakan diatas bagi tujuan pengecualian faedah yang dikenakan terhadap kami. Jasa baik tuan dalam perkara ini amatlah kami hargai dan diucapkan ribuan terima kasih.

Sekian,


Yang Benar,





( Tandatangan Pemilik Rumah)


Nama Pemohon

RUMAH BARUKU

11 comments:

  1. Bagi reason nak balik raya pakai duit raya, pun boleh jugak yea..

    ReplyDelete
  2. saya taktau nak bagi reason apa dah..pikir yang tu ja..terus tulis ja..hehehe

    ReplyDelete
  3. Assalam sis, mcm mana dengan rayuan tu? dapat kurang tak? saya pun kena interest nak dekat 5k..pening juga ni..

    ReplyDelete
  4. saya menghadapi perkara yang sama..sedang berusaha untuk buat surat pengurangan bayaran. saya kene 8k..

    ReplyDelete
  5. Saya pun.. 3k kene padahal bukan kita yg penyebab kelewatan.. Hope lawyer tu tepati janji nak bayar..

    ReplyDelete
  6. Saya pun.. 3k kene padahal bukan kita yg penyebab kelewatan.. Hope lawyer tu tepati janji nak bayar..

    ReplyDelete
  7. Aku rumah harga 80k..kene interest smpai 2.5k.. teruk betul.kalau buat reason org miskin boleh tak erk..

    ReplyDelete
  8. Perkongsian yg bagus. Kadang nk karang Surat ni mau pening di buatnya.

    ReplyDelete
  9. saya juga kenaaaaa.....gila betul la..terima kasih kerana berkongsi contoh surat...

    ReplyDelete
  10. Sy pun kena jugak ...rm3k...rayuan diterima x?

    ReplyDelete
  11. ade berita baik ke puan selepas buat rayuan ni?

    ReplyDelete

Powered by Blogger.