7 MITOS BERKAITAN GARAM



1) MITOS ❎ Elakkan penggunaan garam sepenuhnya untuk mendapatkan tahap kesihatan yang baik

FAKTA ✅ Garam merupakan nutrien penting yang mengawal tekanan darah dan diperlukan untuk memastikan saraf dan otot bekerja dan berfungsi dengan betul tetapi perlu diambil dalam amaun yang tepat


2) MITOS ❎ sea salt kurang mengandungi natrium berbanding table salt

FAKTA ✅ sea salt lebih popular,tetapi tidak bermakna ia kurang masin.seperti table salt mengandungi 40% natrium

3) MITOS ❎ saya jarang menambah garam pada hidangan, jadi saya tidak mengambil banyak garam

FAKTA ✅ sekitar 75% penggunaan garam Amerika Syarikat adalah daripada makanan terproses.bukannya daripada salt shaker.sebab itu sangat penting membandingkan label dan saiz hidangan pada fakta pemakanan

4)MITOS ❎ kandungan garam yang tinggi hanya terdapat pada makanan

FAKTA✅ sesetengah ubat yang dibeli di farmasi mengandungi paras natrium yang tinggi.anda harus membaca label pada ubat dan ada syarikat yang menghasilkan ubat yang rendah kandungan garamnya.

5)MITOS ❎ makanan yang kurang garam tiada rasa

FAKTA ✅ terdapat pelbagai alternatif yang berperisa kepada garam



6) MITOS ❎ paras tekanan darah saya normal jadi saya tidak perlu bimbang mengenai berapa garam yang diambil

FAKTA✅ bagi individu yang mempunyai paras tekanan darah yang normal perlu mengamalkan pengambilan garam  yang kurang bagi mengelakkan risiko penyakit buah pinggang jika terlebih garam

7) MITOS ❎ saya kurang mengambil makanan masin jadi saya tidak makan garam secara berlebihan

FAKTA ✅ makanan seperti daging, keju dan roti mengandungi garam berlebihan boleh meninggikan risiko srangan jantung dan strok.







Sumber #majalah iSIHAT

No comments:

Powered by Blogger.