tinta pena biruku...

Hidup ini merupakan suatu persinggahan dan perjalanan kita perlu menuju ke suatu alam akhirat yang kekal abadi..sebagai hamba Allah kita perlu mempersiapkan diri dengan mengamalkan sifat mahmudah iaitu sifat terpuji dan sentiasa istiqamah dalam melakukan sesuatu pekerjaan...hal ini adalah sebagai bekalan kita untuk ke sana nanti..kita perlu topup diri menjadi insan berilmu, berakhlak mulia dan sebagainya agar dapat memperoleh ganjaran pahala untuk diri sendiri..insyaallah..**pesanan untuk diri saya juga..**

Tuesday, 29 March 2016

TIDURLAH ANAKKU SAYANG

MUHAMMAD ARSYAD LENA DIBUAI MIMPI


Anak kecil terutamanya bayi memerlukan tidur yang cukup..mereka memerlukan masa yang lama untuk tidur.Biarlah anak kita puas tidur supaya mereka dapat membesar dengan jayanya.

Berikut merupakan pola tidur bagi bayi seiring dengan usianya..semakin besar anak kita, mereka dah tak berapa gemar tidur pada waktu siang kerana mereka seronok bermain dan explore benda baru yang berlaku di sekeling mereka.bila malam baru mereka betul-betul mahu tidur kerana dah penat bermain seharian.

Usia bayiMalam (Jam)Siang (Jam)Total waktu tidur (Jam)
1 Bulan8816
3 Bulan10515
6 Bulan113 ¼14 ¼
9 Bulan11314
12 Bulan11 ¼213 ¾


Begitu juga dengan anakku Muhammad Arsyad ..sekarang umur dia dah masuk setahun 2 bulan..siang tido sekejap ja...ya la masa siang ni selalu sangat dia nak bermain sampai tak mau tido.kalau tido siang pun sekejap ja..dah besar dah anakku..cepatnya masa berlalu.

Sebagai ibu, aku terpesona apabila melihat anakku tidur lena dibuai mimpi indah..wajah mulus yang tidak mengerti apa-apa lagi...yang hanya tahu bermain, makan, tidur sahaja..oh syahdunya melihat buah hatiku tidur nyenyak ..sleep well gitu..melting aih ..bergetar naluri keibuanku.

MASA NI UMUR 7 BULAN TIDO SAMBIL PEGANG MAINAN DIA

Sunday, 27 March 2016

ALL ABOUT LIFE







KATA KATA MUTIARA PROF MUHAYA










MINYAK ANGIN CAP KAPAK

MINYAK ANGIN CAP KAPAK

Minyak angin cap kapak ni memang legend..dah lama wujudnya minyak angin ni sejak aku kecik lagi.dulu aku tak suka bau minyak ni.minyak ni memang berangin dan kalau letak banyak2 memang akan rasa panas..memang boleh menitik air mata ooo..aduh pedih!pedih!

minyak ni selalunya dipakai dengan cara sapukan minyak di tempat yang rasa sakit..slalunya pening kepala orang pakai minyak ni..ada gak yang pakai bila sakit perut..minyak angin ni untuk kegunaan luar sahaja tau..jangan pi minum plak..naya oo...terbakar nanti organ dalaman kita..kehkeh..

bagi orang dewasa kena beringat jangan letak merata rata minyak angin ni bila dah pakai ..bahaya nanti kanak-kanak ambik main plak...jangan nanti depa menjerit kepanasan bila terkena minyak angin ni.

untuk pengetahuan korang, sejak akhir-akhir ni aku kerap pening kepala..ye la kan cuaca kt Kedah ni panas sangat..jadi minyak angin cap kapak la peneman setia aku.sapu kt tepi dahi tu..bila dah berangin tu rasa lega la..semuanya dengan izin Allah juga kan.








Thursday, 24 March 2016

REVIEW PRODUK BIO ESSENCE BIRD"S NEST + PEPTIDES


PRODUK BIO ESSENCE BIRD"S NEST + PEPTIDES
Orang perempuan memang selalunya mementingkan kecantikan wajah ...mesti semua orang nak cantik kan..aku pun nak kelihatan cantik dan rasa lebih yakin bila wajah pun berseri dan tidak kusam.
macam2 produk kecantikan aku try  pakai...ada yang ok dan ada yang tak memberi apa2 perbezaan pun kat wajah aku ni...

tiba- tiba aku cuba plak try produk Bio- essence yang baru ni.. aku try 4 jenis produk dia iaitu :

1) Perfect Cleanser
2}Skin Advancer
3) Plumping Capsule Essence
4) Essence In Cream...

cuma 1 ja aku tak try pakai Bouncy Overnight Mask...mngkin nanti kot boleh try cuba ..hehe













testimoni aku sendiri bila pakai produk ni dah nak masuk 6 bulan aku pakai alhamdulillah ada la perubahan skit..muka aku dah tak kusam, jerawat makin menghilangkan diri, (makin kecut) .kulit muka lebih licin dan lembut..

ni aku kongsikan sedikit gambar aku sebelum dan selepas pakai produk bio essence ni..


SELEPAS

SEBELUM















































Friday, 18 March 2016

PROMOSI MAC CELCOM FIRST GOLD

PROMOSI MAC






# PLAN CELCOM FIRST GOLD (POSTPAID USER)

# NOW WTIH 5GB MONTHLY INTERNET

# NOW WITH 5GB FREE WEEKEN INTERNET
(1.25GB EVERY SATURDAY AND SUNDAY)

# NOW WITH UNLIMITED CALL & SMS FOR ALL NETWORKS

# CARRY FORWARD UNUSED INTERNET

# FREE UNLIMITED YONDER MUSIC

# 5GB COMPLIMENTARY WIFIPLUS

# NO CONTRACT COMMITMENT

# UP TO 3GB INTERNET BONUS

# EXTENDED CREDIT LIMIT

# AUTO DEBIT SAVINGS


SPECIAL OFFER TILL 31 MAC 2016


CEPAT!!! CEPAT!! JANGAN LEPASKAN PELUANG NI....
BULANAN HANYA BAYAR RM80 PLUS RM4.80 FOR GST...HARGA TETAP..KIRANYA SEBULAN BAYAR RM84.80.
.NOMBOR TELEFON BOLEH DIKEKALKAN...TAK PAYAH TUKAR YANG LAIN..
SESIAPA YANG PENGGUNA TEGAR INTERNET BOLEHLAH TUKAR KE PELAN NI...SAYA DAH PAKAI ..INTERNET MEMANG LAJU LA...
SAYA DAH TUKAR PELAN  ANDA BILA LAGI??


Thursday, 17 March 2016

LOGHAT KEDAH

KATA GANDA DALAM LOGHAT KEDAH



manis melecaih maksudnya sangat manis



pait berdengung  maksudnya tersangat pahit




sejuk gedi maksudnya sejuk sangat-sangat



panas lit lit maksudnya teramat panas (cuaca)



tawaq hebiaq maksudnya sangat tawar




hitam legam maksudnya sangat hitam





hodoh piang maksudnya sangat hodoh/buruk





8 RULES TO A BETTER LIFE

8 RULES TO A BETTER LIFE


1. NEVER HATE
2. DON'T WORRY
3. LIVE SIMPLY
4. EXPECT A LITTLE
5. GIVE A LOT
6. ALWAYS SMILE
7. LIVE WITH LOVE
8.BEST OF ALL, BE WITH GOD












Friday, 11 March 2016

Hebatnya Kuasa Menulis







Menulis merupakan suatu aktiviti yang baik jika kita salurkan ke arah yang betul..dengan menulis kita dapat menggegarkan dunia hanya melalui tulisan kita sahaja..tapi perlu berhati hati janganlah suka menulis gosip yang memang tak betul plak..itu boleh menjadi fitnah.nauzubillah. 

mata pena boleh menjadi tajam lebih daripada mata pedang..tulah hebatnya kuasa menulis..sekarang ni macam2 cara kita boleh menulis selain daripada menulis buku, kita boleh menulis blog yang memberi panduan kepada masyarakat.bak kata boleh sebarkan melalui medai massa..

menulis dapat memberi inspirasi dan sokongan kepada masyarakat terutamanya golongan pelajar yang dahagakan tips2 daripa ilmuwan dan golongan profesional.banyak kelebihan menulis ni....



Mekap Cara Islam




mekap dapat melindungi wajah kita daripada nampak kusam dan pucat.wajah kita akan nampak cantik bila kita touch up sikit dengan bedak dan gincu bibir..begitu juga dengan mekap secara Islam simboliknya seperti gambar di atas..kalau kita ikut secara konsisten insyaallah kita dapat menjadi musllmin dan muslimat yg sentiasa berpegang kepada prinsip Islam...kita mampu melakukan mekap secara Islam...mau dengan tak mau ja...ayuh sedarlah diri kita ni..hidup hanya sekejap..semua ni pinjaman daripada Allah..


FIKIR FIKIRKANLAH

Tuesday, 8 March 2016

BE POSITIVE!!!

If you FAIL, never give up because F.A.I.L means "FIRST ATTEMPT IN LEARNING".

END is not the end.In fact, E.N.D means "EFFORT NEVER DIES".

If you get NO as an answer , remember NO means "NEXT OPPORTUNITY"..

SO, BE POSITIVE MY FRIENDS.....











WHY COMPLICATED LIFE?




LIFE...


Missing somebody?........................................Call


Wanna meet up?.............................................Invite


Wanna be understood?...................................Explain


Have questions?..............................................Ask


Don't like something?.....................................Say it


Like something?...........................................State it


Want something?.......................................Ask for it


Love someone?..............................................Tell it

We just have one life..
Keep it simple...
Don"t be complicated...OK.....