tinta pena biruku...

Hidup ini merupakan suatu persinggahan dan perjalanan kita perlu menuju ke suatu alam akhirat yang kekal abadi..sebagai hamba Allah kita perlu mempersiapkan diri dengan mengamalkan sifat mahmudah iaitu sifat terpuji dan sentiasa istiqamah dalam melakukan sesuatu pekerjaan...hal ini adalah sebagai bekalan kita untuk ke sana nanti..kita perlu topup diri menjadi insan berilmu, berakhlak mulia dan sebagainya agar dapat memperoleh ganjaran pahala untuk diri sendiri..insyaallah..**pesanan untuk diri saya juga..**

Wednesday, 5 April 2017

DULU TAKUT DARAH, SEKARANG SUDAH BERANI

Hemophobia adalah fobia atau takut kepada darah.
darah merupakan cairan atau bendalir di dalam badan manusia.



untuk pengetahuan korang semua, dulu nadia pun takut dan rasa geli geleman bila tengok darah yang banyak.memandangkan kerja nadia perlu berhadapan dengan berbagai jenis pesakit jadi nadia dah belajar sesuaikan diri dan tak takut pada darah.

masa mula2 praktikal, nadia perlu x-ray pesakit yang mengalami pendarahan di kakinya akibat kemalangan.nadia berusaha untuk tidak berasa takut nak kendalikan pesakit tu.memang darah kuar dengan banyak dan sudah berbau hanyir tapi nadia cekalkan diri untuk teruskan buat keja x-ray kaki tu.jadi, bila lama2 terpaksa bekerja melihat darah nadia dah jadi kuat dan tak takut dah pada darah.

lagi2 bila buat x-ray di dewan bedah pesakit yang perlu menjalani pembedahan untuk memasang besi di dalam paha lagi banyak darah nadia akan lihat..sebab doktor akan masukkan besi dan menoreh kulit pesakit.darah pesakit akan keluar meleleh-leleh macam air paip tu.nauzubillah...tapi sekarang dah lali dah tengok dan bau darah tu.orang kata alah bisa, tegal biasa.





kawan-kawan yang lain camna boleh ka tidak lihat darah??ka boleh jadi pitam ataupun cool saja?semuanya bergantung kat diri sendiri..bila kita setkan mindset kita bahawa kita boleh insyaallah akan boleh hadapi dengan sendirinya.nawaitu nak buat sesuatu tu juga penting..perlu ikhlas buat kerja.insyaallah akan lancar perjalanan kerja kita.


4 comments:

  1. Betul tu, mindset tu yang penting. kalau macam saya cool ja tengok darah takda apa pun yang nak dirisaukan hehee.

    ReplyDelete
    Replies
    1. baguslah camtu..berani tengok darah...syabas,,hehehe

      Delete
  2. So far ok je tengok darah. Cool je. Tak ada lah rasa pelik pon. Tapi sesetengah orang memang takut tengok darah 😄

    ReplyDelete
    Replies
    1. oo baguslah syabas cik epal berani tengok darah.thanks sudi singgah di blog saya ni...

      Delete