tinta pena biruku...

Hidup ini merupakan suatu persinggahan dan perjalanan kita perlu menuju ke suatu alam akhirat yang kekal abadi..sebagai hamba Allah kita perlu mempersiapkan diri dengan mengamalkan sifat mahmudah iaitu sifat terpuji dan sentiasa istiqamah dalam melakukan sesuatu pekerjaan...hal ini adalah sebagai bekalan kita untuk ke sana nanti..kita perlu topup diri menjadi insan berilmu, berakhlak mulia dan sebagainya agar dapat memperoleh ganjaran pahala untuk diri sendiri..insyaallah..**pesanan untuk diri saya juga..**

Sunday, 26 March 2017

TABIK SPRING KEPADA SEMUA JURURAWAT ATAS TUGAS YANG MULIA

Saya sangat menghormati dan tabik spring dengn rakan-rakan yang bekerja sebagai jururawat.profesion ni tak mudah dan tak ramai yang mahu menjadi jururawat.saya yang bekerja sebagai juru x-ray pun tak akan dapat melakukan kerja macam jururawat.



kenapa saya cakap macam tu.meh sini saya huraikan.

kenapa kita perlu menghormati profesion 
jururawat/misi ini :

💞misi perlu berkeyakinan tinggi dalam menguruskan data, angka,dan sentiasa menjaga kebersihan diri selepas mengendalikan darah, cecair atau najis yang menggelikan

💞perlu cergas dan cerdas dalam melakukan kerja seharian.kalau misi pun nampak letih dan tidak bersemangat bekerja, pesakit tengok pula jadi bertambah sakit dan lemah.

💞misi perlu berani lebih-lebih lagi bekerja pada waktu malam.wad selalu dimomokkan dengan kisah seram yang mengerikan.boleh naik bulu roma kita oo bila dengar bunyi yang menakutkan.tapi misi tetap cool saja bekerja dan buat dengar tak dengar ja bunyi yang pelik

💞misi mempunyai mata dan deria yang tajam apabila mengenalpasti keabnormalan pesakit.sebarang perubahan atau reaksi yang tidak sepatutnya dilakukan oleh pesakit misi dapat lihat dulu.bahkan kadang-kadang misi yang menjadi first person tengok pesakit tu dah nazak.lepas tu baru doktor tahu pasal keadaan pesakit




💞misi mempunyai sepasang kaki yang kuat.ha la banyak berdiri sepanjang shif, berjalan jauh menghantar pesakit ke unit radiologi, dewan bedah dan seumpamanya.pi mai pi mai buat kerja tapi tetap maintain saja.kita yang tengok pun penat.

💞misi tidak mudah  lupa dan sentiasa mengingatkan pesakit untuk berpuasa sekiranya perlu menjalani prosedur.solat juga misi ingatkan sekiranya pesakit berkemampuan untuk menunaikan solat

💞misi mempunyai kesabaran yang tinggi melayan kerenah pesakit yang banyak songeh dan cerewet.

💞misi sentiasa mempunyai pen dan buku nota kecil di dalm poket bajunya.doktor pula selalu pinjam pen cik misi bila pennya hilang.misi macam dah jadi setiausaha doktor plak sediakan pen dan kertas.tapi misi memang pembantu doktor pun kan. 

sebenarnya banyak lagi yang boleh kita huraikan di sini.cukuplah banyak ni yang saya mampu coretkan ye.saya sangat menghormati anda yang bekerja dalam dunia kejururawatan.bukan senang nak menjadi jururawat yang sabar melayan kerenah pesakit yang sekarang ni berbagai ragam.

untuk masyarakat di luar sana janganlah suka menuding jari kepada cik misi/jururawat kita saja jika ada perkara berbangkit dan ketidakpuasan hati.jangan tengok sebelah mata saja.hormatilah mereka dan raikan mereka yang bersusah payah menguruskan pesakit mereka.tanpa mereka, pincanglah hospital.




10 comments:

  1. Betul tu Nadia..masa apak kak atie sakit pon...jururawat yg byk bantu.Tamnbah2 lagi byk ragam pesakit yg kena diaorg hadapi hari2..kena byk sabar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya..betoi tu kak...kita mmg sgt kagum dgn kebolehan mereka mengendalikan pesakit

      Delete
  2. nieyl de adik ipar nurse,cousin nurse...mmg kagum dgn dieorang...

    ReplyDelete
  3. Asslm. sweetie

    Singgah sini.

    Ya mamawana pun sgt tabik spring jururawat yg tugasnya sgt sgt mulia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wssalam..terima kasih sudi singgah blog saya..ya mmg tugas jururawat sangat mulia kan

      Delete
  4. nurse memang satu tanggungjawab yang mulia

    ReplyDelete