tinta pena biruku...

Hidup ini merupakan suatu persinggahan dan perjalanan kita perlu menuju ke suatu alam akhirat yang kekal abadi..sebagai hamba Allah kita perlu mempersiapkan diri dengan mengamalkan sifat mahmudah iaitu sifat terpuji dan sentiasa istiqamah dalam melakukan sesuatu pekerjaan...hal ini adalah sebagai bekalan kita untuk ke sana nanti..kita perlu topup diri menjadi insan berilmu, berakhlak mulia dan sebagainya agar dapat memperoleh ganjaran pahala untuk diri sendiri..insyaallah..**pesanan untuk diri saya juga..**

Wednesday, 22 March 2017

7 MITOS BERKAITAN GARAM



1) MITOS ❎ Elakkan penggunaan garam sepenuhnya untuk mendapatkan tahap kesihatan yang baik

FAKTA ✅ Garam merupakan nutrien penting yang mengawal tekanan darah dan diperlukan untuk memastikan saraf dan otot bekerja dan berfungsi dengan betul tetapi perlu diambil dalam amaun yang tepat


2) MITOS ❎ sea salt kurang mengandungi natrium berbanding table salt

FAKTA ✅ sea salt lebih popular,tetapi tidak bermakna ia kurang masin.seperti table salt mengandungi 40% natrium

3) MITOS ❎ saya jarang menambah garam pada hidangan, jadi saya tidak mengambil banyak garam

FAKTA ✅ sekitar 75% penggunaan garam Amerika Syarikat adalah daripada makanan terproses.bukannya daripada salt shaker.sebab itu sangat penting membandingkan label dan saiz hidangan pada fakta pemakanan

4)MITOS ❎ kandungan garam yang tinggi hanya terdapat pada makanan

FAKTA✅ sesetengah ubat yang dibeli di farmasi mengandungi paras natrium yang tinggi.anda harus membaca label pada ubat dan ada syarikat yang menghasilkan ubat yang rendah kandungan garamnya.

5)MITOS ❎ makanan yang kurang garam tiada rasa

FAKTA ✅ terdapat pelbagai alternatif yang berperisa kepada garam



6) MITOS ❎ paras tekanan darah saya normal jadi saya tidak perlu bimbang mengenai berapa garam yang diambil

FAKTA✅ bagi individu yang mempunyai paras tekanan darah yang normal perlu mengamalkan pengambilan garam  yang kurang bagi mengelakkan risiko penyakit buah pinggang jika terlebih garam

7) MITOS ❎ saya kurang mengambil makanan masin jadi saya tidak makan garam secara berlebihan

FAKTA ✅ makanan seperti daging, keju dan roti mengandungi garam berlebihan boleh meninggikan risiko srangan jantung dan strok.







Sumber #majalah iSIHAT

No comments:

Post a Comment