tinta pena biruku...

Hidup ini merupakan suatu persinggahan dan perjalanan kita perlu menuju ke suatu alam akhirat yang kekal abadi..sebagai hamba Allah kita perlu mempersiapkan diri dengan mengamalkan sifat mahmudah iaitu sifat terpuji dan sentiasa istiqamah dalam melakukan sesuatu pekerjaan...hal ini adalah sebagai bekalan kita untuk ke sana nanti..kita perlu topup diri menjadi insan berilmu, berakhlak mulia dan sebagainya agar dapat memperoleh ganjaran pahala untuk diri sendiri..insyaallah..**pesanan untuk diri saya juga..**

Thursday, 22 June 2017

IKLAN RAYA 2017

setiap tahun ada sahaja iklan raya di kaca televisyen dan saluran youtube.tapi tahun ni perasan tak anda semua tak banyak sangat iklan raya yang muncul di kaca televisyen.tapi yang pastinya syarikat - syarikat besar  sentiasa sajikan iklan raya yang berlainan setiap tahun berkisarkan raya Aidilfitri.kita dapat lihat banyak iklan raya di saluran Youtube.

iklan raya mempunyai mesej tersembunyi di sebaliknya..selalunya mesej yang ingin disampaikan mengenai kepulangan anak ke kampung halaman menjelang raya, amanat ibu bapa yang telah meninggal dunia dan sebagainya.kebanyakan iklan raya memberi makna tersendiri dan mesej tersirat.

sini saya ingin membuat ulasan  iklan raya 2017 yang telah saya tengok..sekadar berkongsi saja ya..

iklan raya PETRONAS 2017 


mengisahkan 2 beradik yang membantu ibu bapa mereka menjual keropok..si adik perempuan acap kali dok usha orang yang membeli baju raya di suatu butik tersebut tetapi mereka tak mampu untuk membeli baju raya.akhirnya pengusaha butik tersebut perasan dengan 2 beradik yang selalu berada di depan butik melihat orang membeli baju raya.impian 2 beradik tercapai juga dapat baju raya setelah dihadiahkan oleh pengusaha butik tersebut.ibu bapa mereka juga dapat hadiah baju raya juga.bak kata iklan tersebut lebaran lebih indah dan bermakna bila kegembiraan dikongsi bersama

iklan raya CELCOM 2017


mengisahkan  3 beradik perempuan yang curi-curi membaca surat daripada mak mereka apabila mereka terjumpa surat di dalam kotak dalam bilik mak mereka.ada resepi yang mak mereka kongsikan.mereka 3 beradik membuat resepi mengikut apa yang mak mereka coretkan dalam surat tersebut memandangkan malam nak sambut raya esoknya.mak mereka berasa gembira melihat juadah yang disediakan mereka di pagi raya.

iklan raya MYNIC 2017


mengisahkan anak lelaki yang sentiasa sibuk dengan kerjanya hinggakan balik beraya pun di kampung sebelah isterinya..emaknya sangat berbesar hati menyiapkan bahulu yang dahulunya menjadi kesukaan anaknya ketika hari raya.si emak sanggup bersusah payah menaiki kenderaan awam untuk pergi beraya bersama anak lelakinya.pada pagi raya emaknya selamat tiba di kampung halaman isterinya dengan membawa bahulu kesukaan anaknya..anaknya sangat terharu dengan pengorbanan emaknya yang sanggup datang berjumpa dengannya.tu la kan mak mana yang tak sayangkan anaknya.walaupun dah bekerjaya ingatlah kita pada orang tua kita.pulanglah berhari raya bersama mereka.

iklan raya POS MALAYSIA 2017


mengisahkan seorang posmen yang perlu menghantar kad raya yang istimewa untuk seorang pak cik yang sudah bergelar atok.disebabkan arahan kerja daripada majikannya jadi dia pun terpaksa juga menghantar kad raya tersebut  walaupun perlu membeli kuih tepung pelita untuk ayahnya.setelah sampai di rumah penerima kad raya tersebut posmen tersebut membaca pula isi kandungan kad raya tersebut kerana menyangkakan pak cik tersebut buta.kad raya dikirim oleh cucunya yang kurang upaya yang hanya menulis melalui mulut sahaja akibat kecacatannya.cucunya memberitahu bahawa tak dapat pulang beraya kerana ayahnya kerja.iklan ni agak lucu apabila posmen bertanya kepada pakcik tersebut bagaimana pakcik boleh hulurkan tisu apabila nampak air matanya mengalir sedangkan pakcik tu buta.akhirnya pakcik menjawab dia bukannya buta mata tapi cuma buta huruf.agak lucu juga masa babak ni.rezeki dicipta ulam mendatang kerana pak cik tersebut memberi tepung pelita kepada posmen tersebut.kebetulan dia pun nak beli untuk ayahnya.rezeki dia la.dia sempat memberi ayahnya makan juga kuih tersebut walaupun sibuk bekerja hingga lewat balik.segalanya demi amanah dan tanggungjawab dia tetap ikut arahan majikannya hantar surat walaupun hampir nak dekat waktu berbuka.balasannya dia dapat apa yang dia nak bagi kepada ayahnya.

iklan raya KFC 2017


mengisahkan anak lelaki yang rapat dengan ayahnya.sebelum ayahnya meninggal dunia, ayahnya seorang yang periang dan suka menggembirakan orang sekelilingnya setiap kali menjelang hari raya Aidilfitri tanpa menghiraukan penyakit yang dihadapinya.si anak lelaki ini mulanya tak dapat menerima hakikat yang ayahnya telah pergi meninggalkannya dan tidak memahami kenapa ayahnya suka sangat menggembirakan orang padahal dirinya pun sakit.akhirnya anak lelaki ni sudah faham dan cuba pula meniru aksi dan perbuatan ayahnya yang menggembirakan orang sekeliling setiap kali menjelang hari raya Aidilfitri..anak borek , bapa rintik. 

oklah sekian dahulu ulasan yang dapat nadia coretkan.banyak lagi iklan raya 2017 yang dapat kita lihat  di saluran Youtube..kalau rajin jengahlah ye.taip ja iklan raya 2017.banyak juga mesej tersurat dan tersirat yang dapat kita simpulkan apabila melihat iklan raya semua tu.
oklah yang baik jadikan teladan, yang jahat jadikan sempadan.

tak lama dah nak raya ni, saya ingin mengucapkan 
SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI, MAAF ZAHIR BATIN

tapi, tahun ni nadia kerja..huhuhu...

sekian..wassalam...



No comments:

Post a Comment