tinta pena biruku...

Hidup ini merupakan suatu persinggahan dan perjalanan kita perlu menuju ke suatu alam akhirat yang kekal abadi..sebagai hamba Allah kita perlu mempersiapkan diri dengan mengamalkan sifat mahmudah iaitu sifat terpuji dan sentiasa istiqamah dalam melakukan sesuatu pekerjaan...hal ini adalah sebagai bekalan kita untuk ke sana nanti..kita perlu topup diri menjadi insan berilmu, berakhlak mulia dan sebagainya agar dapat memperoleh ganjaran pahala untuk diri sendiri..insyaallah..**pesanan untuk diri saya juga..**

Sunday, 10 April 2016

TUKANG AMBIK GAMBAR TULANG @ JURUX-RAY

TULANG MANUSIA



FAKTA TULANG MANUSIA

Manusia tidak mungkin boleh bergerak tanpa adanya tulang.

!          
  Tubuh manusia ada 206 tulang

  Tulang terbesar manusia : tulang paha

! Tulang terkecil manusia : tulang pada bahagian telinga

! Usia tulang manusia boleh menjadi lebih muda berbanding usia manusia kerana tulang mengalami proses pertumbuhan semula.

 Setelah bertahun tahun tulang manusia akan menipis dan menjadi rapuh.itulah disebut osteoporosis.


!          
  Tulang manusia dapat dilihat melalui gambar x-ray.


Sebagai seorang jurux-ray, aku bertemu dengan pelbagai ragam dan kerenah pesakit semasa aku berada di dalam bilik x-ray.antaranya ialah :

Pesakit 1 : macam mana keadaan saya kak? ada patah tak?

Pesakit 2 : saya tak suka bila kena x-ray ..habis la mati sel-sel kat badan saya ni..huhu

Pesakit 3 : kak perlu ke saya tanggalkan baju ni?saya malu la (apabila chest x-ray perlu dilakukan)

Pesakit 4 : pak cik terjatuh tepi jalan sebab ada orang langgar pakcik.orang tu tak perasan pak cik kot..nasib baik pak cik selamat.bla..bla..bla..(bersemangat bercerita pasal dirinya.terlebih peramah)

Pesakit 5 : perlahan skit kak..saya sakit ni..cepat skit kak x-ray saya na..

Pesakit 6 : saya nak termuntah ni..tak larat berdiri.

Pesakit 7 : kesian kat kak kena x-ray saya pulak malam2 buta ni..dah la kak keja sorang kan malam ni.

Pesakit 8 : boleh tolong pasang balik tak kain anduh ni? saya tak reti ( apabila perlu x-ray bahu)

Pesakit 9 : betoi ka saya kena dok macam ni bila nak x-ray kaki?saya tak pernah buat x-ray ni.

Pesakit 10 : kenapa panggil nombor ni dulu? lama dah saya tunggu.(pesakit yang tak sabar.)

Begitulah antara ragam pesakit yang mai x-ray ..banyak lagi yang aku  nak cerita.Insyaallah ada kelapangan aku akan kongsikan cerita lain plak..Insyaallah..











No comments:

Post a Comment