X-ray dada @ chest x-ray

13:16
gambar anatomy of chest(dada)
normal chest x-ray labelled


kali ni aku nak bercerita sikit pasal kejaku sebagai juruxray...antara salah satu kejaku untuk ambik gambar x-ray adalah gambar dada ataupun dalam bahasa saintifiknya chest/thorax...short formnya CXR.....sebab apa pesakit perlu buat chest x-ray ada bermacam faktor...antaranya nak kena buat medical check up nk pi sambung belajar ka..ataupun kita terlalu kerap batuk dan tak lega2 lagi.. risau takut nanti kena penyakit brochitis atau PTB (TIBI).so kena la buat x-ray dada..haa kena  pi jumpa doktor tau dan kena buat rawatan...baby kecik plak slalu kena buat chest x-ray sebab slalunya kena penyakit pneumonia...

 kalau nk buat x-ray dada ni pesakit perlu buka pakaian dan perlu memakai pakaian hospital yang disediakan..pesakit perempuan terutamanya jangan lupa menanggalkan rantai leher sekiranya pakai rantai la..supaya tak menganggu bahagian yg akan di x-ray ..slalunya perempuan slalu lupa untuk menanggalkan bra ( baju dalam) ..besa la tu aku pun pernah hampir terlupa nak menanggalkan rantai leher masa aku nk buat x-ray dada hari tu.

masa mula2 aku blajar pasal subjek radiolgy imaging (x-ray) perkara basic yg perlu tau buat adalah x-ray dada...hat tu kena pndai dulu.. nak kena tau anatomi chest ...aku ni taklah pndai sgt dalam sujek Biologi  tapi bolehlah gak...alhmdulillah dapat kepujian gak...heee....



gambar di atas adalah salah satu contoh gambar
 x-ray dada yang tidak normal...yg ada peyakit TIBI

No comments:

Powered by Blogger.