tinta pena biruku...

Hidup ini merupakan suatu persinggahan dan perjalanan kita perlu menuju ke suatu alam akhirat yang kekal abadi..sebagai hamba Allah kita perlu mempersiapkan diri dengan mengamalkan sifat mahmudah iaitu sifat terpuji dan sentiasa istiqamah dalam melakukan sesuatu pekerjaan...hal ini adalah sebagai bekalan kita untuk ke sana nanti..kita perlu topup diri menjadi insan berilmu, berakhlak mulia dan sebagainya agar dapat memperoleh ganjaran pahala untuk diri sendiri..insyaallah..**pesanan untuk diri saya juga..**

Sunday, 10 July 2016

RIANG RIA RAYA AIDILFITRI 2016/1437H

hari ni Sabtu merupakan hari raya keempat ..kemeriahan raya masih terasa lagi.sempena raya ni kita dapat berjumpa sanak saudara yang jauh dan dekat..masing2 balik berkumpul di rumah datuk dan nenek kat kampung.syok kan bila dapat berkumpul ramai2..dapat bertukar cerita, bergosip dan bertanya khabar.pelbagai juadah dihidangkan pada tetamu yang hadir ke rumah.

waktu raya nilah banyak orang buat open house, ada juga turut sama mengadakan majlis bertunang, akad nikah dan kenduri kahwin.ya la kan dah semua pakat balik, senang la nak buat majlis semua tu.

pada tahun ni aku dapat beraya bersama famili sebelah abah aku di Kampung Bukit Kabu,Mahang.kampung ni terletak di dalam daerah Kulim.semua pakat balik beraya di rumah arwah Tok Wan Halim dan Tok Asiah kecuali famili Pak tam yang tak berkesempatan balik raya sekali.
adk beradik abah semuanya 8 orang.4 lelaki dan 4 perempuan.tapi yang tiada pak tam ja.




tau dak anak , menantu,cucu dan cicit tok siah kebanyakannya balik beraya.yang ada di dalam gambar tu adalah seramai ??? ha mai kita kira tengok..mari mencongak dulu ...

famili makngah :1) makngah jah ,2) kak azian , 3) abg mahathir   4)kak aziah, 5)abg rizal,                      6)adrianna, 7)adrianni, 8)adik adriani {tak ingat plak  nama } 9) kak shiela, 10)abg Mi,
                        11) wani, 12) wana, 13) wafi , 14)azim

famili maktih :   15) pak tih fazil , 16)mak tih zakiah,                                   17)abg pali, 18)kak syikin, 19) fikri 
                        20) farhana, 21)roy, 22))rayyan , 23)qhalish

familiku         : 24)abah, 25)mak 26)kaklong, 27) afiq                                  28)aku 29)arsyad 30)yana 31)faiz

famili mak cik piah : 32) pak cik padil, 33) mak cik piah
                               34) natasha, 35)najwa, 36)shahid,                                        37)shaheer 38) shafiq

famili mak andak : 39) mak andak zoyah, 40)nadira,                                          41)nafisa 42)nurin

damili pak njang  : 43) pak njang razak 44)mak njang yati,                                45)nabila, 46)aliff, 47)zaim

famili pak cik       : 48)pak cik peli, 49)zarul

jadi semua dalam gambar tu adalah seramai 49 orang.tu pun famili  pak tam noor takdak..kalau tak memang lebih daripada 50 orang la dalam gambar.adikku zati pun takdak, beraya di Beijing.tapi yang sayang tok Asiah tak mau bergambar katanya tak larat dah nak bangun.maklumlah umur dah nak dekat 90 tahun dah.

Alhamdulillah dapat berkumpul beramai ramai raya tahun ni.moga tahun depan dapat berkumpul macam ni lagi..
in sya allah.terima kasih kepada photographer , nadira anak mak andak yang sudi mengambil gambar kami semua.ada juga kenangan..bolehlah diabadikan.anak cucu cicit boleh tumpang tengok gambar yang sedia ada ni.Alhamdulillah..

















                                                                     famili mak tih zakiah







familiku : dari kiri ; faiz, aku meriba arsyad, mak, abah, kaklong meriba afiq dan yana..
tiada dalam gambar adikku zati








anak menakanku, Afiq Qayyum, anak kaklong..serius ooo muka tu





anakku , Muhammad Arsyad mengikut jer ke mana aku pi








famili mak andak





7 beradik
dari kiri : mak ngah,mak tih, abah,makcik,mak andak, pak njang dan pak cik






No comments:

Post a Comment