tinta pena biruku...

Hidup ini merupakan suatu persinggahan dan perjalanan kita perlu menuju ke suatu alam akhirat yang kekal abadi..sebagai hamba Allah kita perlu mempersiapkan diri dengan mengamalkan sifat mahmudah iaitu sifat terpuji dan sentiasa istiqamah dalam melakukan sesuatu pekerjaan...hal ini adalah sebagai bekalan kita untuk ke sana nanti..kita perlu topup diri menjadi insan berilmu, berakhlak mulia dan sebagainya agar dapat memperoleh ganjaran pahala untuk diri sendiri..insyaallah..**pesanan untuk diri saya juga..**

Thursday, 11 August 2016

ILMU PENGETAHUAN BERKAITAN AIR KENCING,MEE SEGERA,SARDIN, MINUMAN 3 IN 1,PANADOL,KEPAK DAN KAKI AYAM

Pengetahuan Am sebagai panduan, tak semestinya tepat...sila baca...

MENGAPA AIR KENCING ANDA BERBUIH?




Pernahkah anda melihat air kencing anda
mengandungi buih yang banyak?
Tahukah pula anda mengapa munculnya
buih tersebut di dalam air kencing anda?
Jika anda menganggap ianya adalah perkara
biasa, anda telah melakukan kesilapan.
Apabila air kencing anda berbuih, itu
menunjukkan buah pinggang anda telah mula
rosak.
Mengapa saya katakan demikian?
Tahukah anda bahawa munculnya buih yang
banyak tersebut menunjukkan bahawa air
kencing anda mengandungi protein.
Inilah suatu gejala yang dikenali sebagai
proteinuria.

Bagaimana pula wujudnya protein di dalam
urin menjadi tanda buah pinggang telah
rosak?
Soalan yang bagus. Saya katakan demikian
kerana fungsi buah pinggang yang sihat
ialah menapis keluar bahan-bahan buangan
dari darah.
Tetapi protein dan bahan yang diperlukan oleh
tubuh akan ditinggalkan di dalam darah.
Kebanyakan zat-zat protin tidak sepatutnya
melalui penapis buah pinggang.
Namun,sebaliknya akan berlaku sekiranya
buah pinggang sudah pun rosak.Di mana protein
dari dalam darah yang diperlukan oleh tubuh
akan bocor dan keluar bersama urin.
Protein yang selalunya dikesan muncul di dalam
kandungan urin ialah albumin.
Albuminuria adalah istilah yang sering digunakan
ketika ujian untuk mengesan kewujudannya di
dalam urin.
Jadi selepas ini berwaspadalah dengan kehadiran
buih di dalam air kencing anda.
Kerana ia mungkin tanda buah pinggang anda
sudah mulai rosak.
Semoga info ini berguna buat semua.☺




 4 JENIS MAKANAN YANG PERLU DIELAKKAN.. SILA - 4 JENIS MAKANAN YANG PERLU DIELAKKAN.. SILA BACA.. PASTI MENGEJUTKAN!!

Mee Segera



Tahu tak kenapa mee segera boleh tahan lama dalam keadaan keras dan akan menjadi lembut apabila direndam dengan air panas? Ini disebabkan oleh kandungan wax(lilin) dalam mee tersebut yang membolehkannya tahan lama. Katakanlah, hari ini anda makan mee segera , dan esoknya korang terasa nak makan mee segera lagi, jangan makan ok. Pastikan anda makan 3 hari berikutnya kerana wax mengambil masa selama 3 hari untuk dihadam. Bayangkanlah kalau anda makan mee segera setiap hari, berapa banyak kandungan wax yang terkumpul dalam perut anda. Dan ini sebenarnya boleh menyebabkan kanser yang boleh membawa maut.


Sardin




Pemerhatian pertama atau kes pertama yang digunakan sebagai bahan bukti betapa buruknya amalan makan sardin ialah  ketumbuhan fibroid di dalam rahim. Fibroid sebenarnya adalah sejenis kanser benign  yang tidak merebak ke bahagian lain tubuh. Sebenarnya berdasarkan pemerhatian- pemerhatian lalu ini boleh dirumuskan seolah-olah di dalam tin ikan sardin terdapat sejenis bahan kimia yang bersifat karsinogen (bahan kimia penyebab kanser). Apabila kerap dan sudah cukup tempuhnya, ia akan menyebabkan tumor atau kanser sama ada benign atau malignan.


Minuman 3 in 1





Persatuan Pengguna Pulau Pinang(CAP) mendakwa seorang yang minum sebanyak 20 gelas 3 in 1 dalam masa sebulan berpotensi untuk menghidap lebih dari 60 jenis penyakit kronik. Berdasarkan kajian yang telah dibuat sejak 10 tahun lalu ke atas satu pek minuman coklat 3 in 1 seberat 28 gram,terdapat 55.6 %  kandungan gula di dalamnya yang bersamaan 3 sudu teh manakala kopi (20 gram) ialah sebanyak 51.5 % kandungan gula bersamaan dengan dua sudu teh gula. Besar kemungkinan kadar kandungan gula yang dimasukkan dalam pek itu kini ditambah sebanyak dua kali ganda selain krimmer.


Panadol


Panadol adalah ubat yang bertoksik kepada tubuh manusia. Ia akan merosakkan organ hati dan Panadol akan tinggal di dalam tubuh manusia selama sekurang-kurangnya 5 tahun.Panadol ni sebenarnya adalah
sejenis “painkiller”, semakin banyak kita consumed, semakin lama semakin kurang kesannya pada badan kita. Bererti kita perlukan dos yang lebih lagi bila ia kurang berkesan Untuk wanita, mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. Bayangkan mereka yang terpaksa melahirkan anak secara bedah, ubat tahan sakit yang diberi mestilah tinggi dosnya. Tapi kalau terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup dos ubat tahan sakit yang diberi tadi akan memberikan kesan sifar terhadap kesakitan yang kita alami dan kita perlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit.
Seboleh bolehnya elakkan la 4 jenis makanan kat atas. Cari makanan alternatif lain macam roti, biskut, dan lain lain yang bukan makanan segera. Sayangi diri kita, kalau dah sakit nanti lagi banyak duit yang kita kena keluarkan.


KEPAK & KAKI AYAM? 

kaki ayam goreng

kepak ayam bakar

Anda sudah menikah atau belum, semua wanita harus berhati². Baru² ini artis Tionghoa Xia Yi didapati tumbuh CYST dalam rahim (kista coklat) dan Hu Qing Wen melakukan operasi tumor yg penuh dengan darah, dan darahnya berwarna hitam gelap.
Mereka fikir setelah pembedahan akan sembuh, tetapi hanya beberapa bulan tumbuh lagi, sehingga akhirnya mereka melakukan konsultasi dgn ginekologist.
Doktor Gine tsb kemudian bertanya :
"Apakah awak suka makan kepak ayam?
Dia sangat terkejut..
"mcmana doktor boleh tahu mknan kesukaanku?
"Hormon pertumbuhan (growth-hormone) ayam ataupun antibiotiknya, selalu disuntik pd bhagian kepak, atau leher ayam. Sementara kaki Ayam tempat menimbun "end product" antibiotik dan turunan "second hormonal"
Doktor tu meneruskan : Kerana itu kegemaran makan kepak ayam atau kaki, akan serta merta menambah sekresi hormon bagi wanita. Akibatnya "second hormonal" tsb akan terkumpul menjadi TOXIN yg akhirnya menjadi karsinogen, sehingga wanita gemar mkn KEPAK + KAKI ayam sangat mudah terkena kanser yg berkenaan dengan kelenjar hormonal seperti : kanser rahim, cervix dan payudara.
Oleh kerana itu, kami menyarankan Anda jangan "banyak" makan kepak ayam atau kakinya.
Sekarang ini 80% wanita memiliki fibroid rahim dan mudah untuk mendapatkan cyst tersebut.


KONGSIKAN SEMPENA BULAN KESEDARAN KANSER.
Ini satu mesej pkhidmatan awam dr KKM.
1. 56 wanita meninggal dunia kerana mereka m'gunakan 1 pad tunggal utk satu hari...


2. Memakai pad spnjang hari adalah tak selamat kerana bahan kimia yg digunakan dlm tuala Ultra yang menukarkan cecair ke gel..
3. Ia menyebabkan kanser di dlm pundi kencing & rahim.
4. Jika masa penggunaan berpanjangan darah menjadi hijau & kulat yg terbentuk masuk ke dlm rahim & bdn
5. Oleh itu, sila gunakan pad yg dip'buat drpd kapas & jika anda m'gunakan pad ultra, tlg tukar dlm tempoh 5 jam sekali.
6. Tlg jgn merasa malu untuk m'hantar mesej ini kepada wanita & suami supaya mereka blh berkongsi dgn isteri & rakan2 t'syg.
7. Cuci bra setiap hari. Elakkan memakai bra b'warna hitam pada musim panas.
8. Jangan memakai bra semasa tidur.
9. Sentiasa tutup dada sepenuhnya dgn tudung @ selendang apabila anda berada di bwh pancar sinaran matahari.
10. Sila guna Deodorant bukan perspirant.
11.KESEDARAN itu PENTING
12. Sekadar peringatan.
Tak kira lelaki @ perempuan, sebarkan utk pengetahuan bersama. SHARING IS CARING..
.

No comments:

Post a Comment